diumenge, 27 de març del 2011

1 de Març - Orientació espacial

Avui a classe de Geografia, hem tractat l’orientació espacial, per a tots els cicles de primària. Hem vist un munt de fitxes per cicle inicial, cicle mitjà i cicle superior, on els nens poden treballar les posicions respecte la realitat d’on es troben ells, com poden ser: la meva esquerra, a la meva dreta, al meu davant, al meu darrere, a dalt, a baix...També es treballen posicions respecte el pla, i a més, també hem vist petits jocs, en les fitxes, que podem fer per a que cada cop més la lateralitat vagi quedant més definida, com posar-nos en rotllana i aixecar tots la mà dreta, per a comprovar que respecte el company que tinc davant, ell aixeca la mà contraria a la que aixeco jo, però que també és la seva dreta.

És clar que el tema de l’orientació espacial és quelcom complicat que s’haurà de treballar durant tota la primària, perquè és important que els nens i nenes defineixin bé aquests termes i sàpiguen orientar-se, ja que a la vida ens fa falta aquesta orientació en el dia a dia.

Una frase que ens ha cridat l’atenció a classe i que per això la volem posar, diu: “Un bon creador, és un bon plagiador”(Josep Pla) Aquesta frase l’entenem com bé va dir el professor, que tot està inventat i que per tant, no treure’m res de nou, però això no vol dir que amb allò que ja se sap, puguem trobar maneres creadores de fer, d’ensenyar.

Després de veure el temari de l’orientació espacial, el professor ens ha dit que ens poséssim en grup i ens ha repartit una brúixola. L’activitat consistia en que sortíssim per la universitat i escrivíssim uns punts que ens duguessin al lloc on guardaríem un tresor i que tornéssim a classe i un grup ens donés el seu escrit i nosaltres a ells. La veritat, pensem que som bastant desastres, ja que amb el tema de la brúixola i els punts cardinals crec que en general, anem bastant fluixos. Aquí deixem una imatge dels nostres punts, que eren molt fàcils i que no els hi ha costat trobar a l’altre grup:

Quan ens ha tocat a nosaltres fer els punts que ens havien donat, la veritat és que ha sigut fàcil perquè hi havia moltes indicacions com per exemple: arriba al primer fanal després de la parada de l’autobús, arriba fins a la grua que veuràs al nord..., però creiem que ens ha sigut fàcil arribar perquè estem en un lloc que coneixem bé i els punts estaven ben definits i marcats per referents com el fanal o la grua, però si haguéssim d’arribar als punts marcats sense aquests referents, només guiant-nos per la brúixola i per exemple, per passos, ens costaria molt més. Tot s’ha de dir que, finalment, vam trobar el nostre tresor.

Referent a aquesta classe i al tema de l’orientació espacial, hem trobat a per la xarxa, moltes pàgines web, però hem volgut seleccionar-ne tres:

http://nea.educastur.princast.es/repositorio/RECURSO_ZIP/2_1_ibcmass_u11/index.html



En aquesta pàgina web, hi ha jocs per l’orientació espacial, a més d’una historieta on se’ls parla de termes molt senzills com: davant, darrera, a dalt, a la dreta, a baix...



http://ares.cnice.mec.es/matematicasep/colegio/problemas/orientacion_c1.pdf



Em trobat una sèrie d’exercicis escrits, que també ens poden servir per a l’orientació espacial. En aquest cas, els exercicis estan proposats per treballar-los a la classe de matemàtiques.



http://www.educacionespecialylogopedia.es/educacion-especial-logopedia-a/lebon00007/ficha/LATERALIDAD.-Ejercicios-polivalentes-de-ORIENTACION-ESPACIAL..html

On hem trobat un vídeo explicatiu molt breu, on s’expliquen i mostren els exercicis que es fan avui dia quant a orientació espacial, molt lúdics, i que serveixen per a complementar els que ja venen en el llibre de text.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada